Drona comerciala reprezinta unul dintre cele mai apreciate noi gadgeturi din ultimii ani, care promite utilizari în cele mai vaste domenii.
De la filmari video de la mare înaltime si pâna la transformarea sa în curierul secolului XXI, drona promite sa revolutioneze multe câmpuri de activitate.

Advertisements

La scara larga, cea mai mare plaja de business se promite a fi domeniul livrarilor. Transportarea produselor, a mâncarii si chiar a medicamentelor sunt idei testate din ce în ce mai mult în ultima perioada.
În luna august a acestui an, Rwanda a devenit prima tara din lume care a lansat serviciul de transport cu drone, livrând sânge catre 21 de centre de transfuzii situate în jumatatea de Vest a tarii. La cerere, serviciul poate acoperi pâna la 150 de zboruri zilnice.

Infrastructura slaba din zonele subdezvoltate îngreuneaza accesul la produse si servicii medicale. Lipsa mijloacelor de transport, a sistemelor de comunicatii si a unei retele de distributie adecvata determina de multe ori incapacitatea de a livra medicamente dinspre oras înpre zonele rurale.Ca si în cazul aprovizionarii cu medicamente, curieratul comercial poate gasi în drone un partener de încredere pentru transportarea produselor în zone rurare, greu accesibile, unde curierii clasici au de parcurs distante lungi si doar pentru o singura comanda, ceea ce se traduce prin costuri mari si, în final, nerentabilitate.

Însa de aici si pâna la universalitatea dronei e cale lunga. Trebuie sa întelegem ca marketingul functioneaza foarte bine în interesul acestui tip de serviciu. Promovarea cu succes a conceptului de drone delivery are ca scop deschiderea unei industrii cu totul si cu totul noi. La prima vedere, avantajele par majore. Scaderea costului cu angajatii si a timpului necesar pentru livrare sunt doar doua dintre acestea.

Primul pas în livrarea de mâncare cu ajutorul micilor aparate autonome a fost facut în Islanda, unde, începând cu aceasta vara, hamburgerul cald si berea rece pot ajunge la usa ta ca si picate din cer – la propriu. Asa ca intrebarea evidenta este: va reusi livrarea cu drona sa elimine livrarea clasica? Probabil ca nu, sau cel putin nu inca.

Pornind de la posibilele accidente si pâna la problemele de securitate, obstacolele sunt multe. Cu aproximativ doua saptamâni în urma, în Canada a fost raportata o coliziune între o drona si o aeronava comerciala de mici dimensiuni, care avea la bordul sau doi membri ai echipajului si sase pasageri. Drona a lovit aeronava în momentul în care aceasta din urma se pregatea sa aterizeze. Perioada aterizarii, precum si cea a decolarii sunt momentele în care o aeronava este cea mai vulnerabila din punct de vedere al sigurantei.

Din fericire, incidentul s-a rezolvat fara victime umane si cu pagube materiale minime. Însa acesta a redeschis dezbaterea cu privire la beneficiile vs. pericolele aduse de micile aparate zburatoare.
Pe parcursul acestui an, Canada a raportat 1596 de incidente cu drone, dintre care 131 au fost considerate probleme de siguranta a aviatiei.

Asa cum spuneam mai devreme, în afara de posibilele accidente, problema securitatii reprezinta un alt motiv pentru care imaginea dronelor este patata. Nu cu mult timp în urma, Amazon a patentat un model de drona care, pe lânga livrarea de produse, se ocupa cu scanarea propriei tale locuinte, actiune finalizata cu trimiterea de oferte via internet menite sa-ti rezolve problemele casnice.
Cu alte cuvinte, se întîmpla ca acoperisul casei tale sa aiba mici sparturi, sau iarba din curte sa fie netunsa? Data viitoare când drona Amazon îsi va livra parfumul pe care l-ai comandat online, s-ar putea sa stocheze si aceste detalii iar tu sa te trezesti primind oferte pentru tigla, tabla sau chiar pentru o noua masina de tuns iarba.

În final, pentru a raspunde la întrebarea din titlu, noi credem ca revolutia anuntata de dezvoltatorii de drone în domeniul food delivery va ramâne, cel putin pentru viitorul apropiat, la stadiul de simpla poveste frumoasa. Voi ce credeti?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *